تحلیل SWOT
چشم انداز :
ارتقا سطح بهداشت، رویه های دارودرمانی-تشخیصی و کیفیت زندگی با اتکا به فناوری نانو
ماموریت ها :
۱. ایجاد فضای تحقیقاتی چند رشته ای در حیطه نانوفناوری دارویی
۲. ارائه دانش فنی ساخت و آنالیز نانوداروها
۳. ارائه خدمات تخصصی ساخت و آنالیز نانوذرات
۴. جلب همکاریهای انجمن ها و سازمانهای داخلی و بین المللی جهت طراحی و توسعه سامانه های دارویی مبتنی بر نانو فناوری
۵. مشارکت در آموزش فناوری نانو و ارتقاء سطح دانش عمومی و تخصصی
اهداف کلی :
۱. بومی سازی ساخت محصولات دارویی – پزشکی در حوزه نانوفناوری
۲. حمایت از پژوهش های پشتیبان در زمینه نانوفناوری و زیست مواد دارویی
۳. آموزش و ترویج فناوری نانو و زیست مواد در حوزه علوم دارویی
۴. تبدیل شدن به قطب پژوهش، فناوری، آموزش و ترویج در حوزه ی نانوفناوری دارویی در جنوب کشور
اولویت ها :
۱. تشخیص و درمان بیماری های حائز اولویت، صعب العلاج و مزمن نظیر انواع سرطان، مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید
۲. پیشگیری و درمان بیماری های مسری و عفونی
فرصت ها:
۱. حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی
۲. حمایت دولت از توسعه پژوهشی های نانوفناوری در کشور
۳. حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های نانوفناوری
۴. حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به توسعه فناوری های نوین
۵. ارزش افزوده بالای تولید محصولات دارویی مبتنی بر فناوری نانو
تهدیدها :
۱. تغییر اولویت های کشور
۲. ناآشنایی محققین با نحوه بهره مندی مادی از فروش دانش و مالکیت معنوی و مشکلات اجرایی مربوط
نقاط قوت :
۱. موقعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور
۲. حضور متخصصین مجرب در زمینه های مختلف پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۳. وجود مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد با گرایشهای مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نقاط ضعف :
۱. کمبود منابع مالی و تجهیزات تخصصی جهت اجرای طرح های پژوهشی
۲. ضعف ارتباط بین بخشی و بین دانشگاهی
۳. ضعف ارتباط دانشگاه و صنایع دارویی
۴. دوری دانشگاه از دستگاه های اجرایی مستقر در پایتخت
ردیف |
عنوان هدف کلان |
نقاط قوت |
نقاط ضعف |
فرصت ها |
تهدیدها |
S1 |
ارتقا کمی و کیفی مقالات در نظام رتبه بندی و طرح های فناورانه مرکز در حوزه نانوداروها |
- حضور دانشجویان علاقه مند به پژوهش و فناوری در دانشگاه - حضور اساتید و پژوهشگران مرتبط با رشته نانوفناوری در دانشگاه. - وجود گروه آموزشی و مرکز رشد مرتبط در دانشگاه - توانمندی ارائه دانش فنی ساخت نانوداروها در دانشگاه - موقعیت دانشگاه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور |
- محدودیت جذب نیروی انسانی متخصص - محدودیت منابع مالی و عدم تناسب بودجه ها با برنامه توسعه ای - فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی -کمبود تجهیزات تولید پایلوت و تجهیزات تولید نیمه صنعتی در مراکز رشد دانشگاه - دوری از پایتخت جهت پیگیری برنامه ها - ارتباط محدود بین بخشی ، بین دانشگاهی و صنعت – دانشگاه |
- حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی - حمایت دانشگاه از توسعه فناوری های نوین - حمایت دانشگاه از تمایز آکادمیک در رشته های حایز اولویت - جایگاه فناوری نانو در ارتقا رفاه و سلامتی جامعه - ارزش افزوده زیاد فراورده های دارویی مبتنی بر فناوری نانو - حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه نانوفناوری |
- تغییر اولویت های مربوط به سیاستگذاری های کلان کشوری و دانشگاهی -عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه زیرساخت پژوهش - آشنایی ناکافی محققان با مالکیت معنوی، فعالیت های دانش بنیان و مشکلات اجرایی - مشکلات احتمالی ایمنی و زیست محیطی مرتبط با مداخلات غیراصولی مربوط به آنها - تغییر آیین نامه ها و قوانین ها موثر بر رویکردهای اجرایی و برنامه ریزی ها |
S2 |
ارتقا آموزش پژوهش در حوزه فناوری و انتشار دستاوردهای مربوط به طرحهای اثرگذار |
- حضور دانشجویان علاقه مند به پژوهش و فناوری در دانشگاه - حضور اساتید و پژوهشگران مرتبط با رشته نانوفناوری در دانشگاه. - وجود گروه آموزشی و مرکز رشد مرتبط در دانشگاه - توانمندی ارائه دانش فنی ساخت نانوداروها در دانشگاه - موقعیت دانشگاه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور. |
- محدودیت جذب نیروی انسانی متخصص. - محدودیت منابع مالی و عدم تناسب بودجه ها با برنامه توسعه ای - فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی -کمبود تجهیزات تولید پایلوت و تجهیزات تولید نیمه صنعتی در مراکز رشد دانشگاه - دوری از پایتخت جهت پیگیری برنامه ها - ارتباط محدود بین بخشی ، بین دانشگاهی و صنعت – دانشگاه |
- حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی - حمایت دانشگاه از توسعه فناوری های نوین - حمایت دانشگاه از تمایز آکادمیک در رشته های حایز اولویت - جایگاه فناوری نانو در ارتقا رفاه و سلامتی جامعه - ارزش افزوده زیاد فراورده های دارویی مبتنی بر فناوری نانو - حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه نانوفناوری |
- تغییر اولویت های مربوط به سیاستگذاری های کلان کشوری و دانشگاهی -عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه زیرساخت پژوهش - آشنایی ناکافی محققان با مالکیت معنوی، فعالیت های دانش بنیان و مشکلات اجرایی - مشکلات احتمالی ایمنی و زیست محیطی مرتبط با مداخلات غیراصولی مربوط به آنها - تغییر آیین نامه ها و قوانین ها موثر بر رویکردهای اجرایی و برنامه ریزی ها |
S3 |
توسعه چارت تشکیلاتی هیات علمی و پژوهشگر مرکز |
- حضور دانشجویان علاقه مند به پژوهش و فناوری در دانشگاه - حضور اساتید و پژوهشگران مرتبط با رشته نانوفناوری در دانشگاه. - وجود گروه آموزشی و مرکز رشد مرتبط در دانشگاه - توانمندی ارائه دانش فنی ساخت نانوداروها در دانشگاه - موقعیت دانشگاه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور |
- محدودیت جذب نیروی انسانی متخصص. - محدودیت منابع مالی و عدم تناسب بودجه ها با برنامه توسعه ای - فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی -کمبود تجهیزات تولید پایلوت و تجهیزات تولید نیمه صنعتی در مراکز رشد دانشگاه - دوری از پایتخت جهت پیگیری برنامه ها - ارتباط محدود بین بخشی ، بین دانشگاهی و صنعت – دانشگاه |
- حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی - حمایت دانشگاه از توسعه فناوری های نوین - حمایت دانشگاه از تمایز آکادمیک در رشته های حایز اولویت -جایگاه فناوری نانو در ارتقا رفاه و سلامتی جامعه - ارزش افزوده زیاد فراورده های دارویی مبتنی بر فناوری نانو - حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه نانوفناوری |
- تغییر اولویت های مربوط به سیاستگذاری های کلان کشوری و دانشگاهی -عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه زیرساخت پژوهش - آشنایی ناکافی محققان با مالکیت معنوی، فعالیت های دانش بنیان و مشکلات اجرایی - مشکلات احتمالی ایمنی و زیست محیطی مرتبط با مداخلات غیراصولی مربوط به آنها - تغییر آیین نامه ها و قوانین ها موثر بر رویکردهای اجرایی و برنامه ریزی ها |
S4 |
شبکه سازی و توسعه ارتباطات بین مرکزی و بین المللی |
- حضور دانشجویان علاقه مند به پژوهش و فناوری در دانشگاه - حضور اساتید و پژوهشگران مرتبط با رشته نانوفناوری در دانشگاه. - وجود گروه آموزشی و مرکز رشد مرتبط در دانشگاه - توانمندی ارائه دانش فنی ساخت نانوداروها در دانشگاه - موقعیت دانشگاه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور |
- محدودیت جذب نیروی انسانی متخصص. - محدودیت منابع مالی و عدم تناسب بودجه ها با برنامه توسعه ای - فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی -کمبود تجهیزات تولید پایلوت و تجهیزات تولید نیمه صنعتی در مراکز رشد دانشگاه - دوری از پایتخت جهت پیگیری برنامه ها - ارتباط محدود بین بخشی ، بین دانشگاهی و صنعت – دانشگاه |
- حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی - حمایت دانشگاه از توسعه فناوری های نوین - حمایت دانشگاه از تمایز آکادمیک در رشته های حایز اولویت -جایگاه فناوری نانو در ارتقا رفاه و سلامتی جامعه - ارزش افزوده زیاد فراورده های دارویی مبتنی بر فناوری نانو - حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه نانوفناوری |
- تغییر اولویت های مربوط به سیاستگذاری های کلان کشوری و دانشگاهی -عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه زیرساخت پژوهش - آشنایی ناکافی محققان با مالکیت معنوی، فعالیت های دانش بنیان و مشکلات اجرایی - مشکلات احتمالی ایمنی و زیست محیطی مرتبط با مداخلات غیراصولی مربوط به آنها - تغییر آیین نامه ها و قوانین ها موثر بر رویکردهای اجرایی و برنامه ریزی ها |
S5 |
ارتقا فضای فیزیکی، تامین تجهیزات ضروری و استاندارد سازی |
- حضور دانشجویان علاقه مند به پژوهش و فناوری در دانشگاه - حضور اساتید و پژوهشگران مرتبط با رشته نانوفناوری در دانشگاه. - وجود گروه آموزشی و مرکز رشد مرتبط در دانشگاه - توانمندی ارائه دانش فنی ساخت نانوداروها در دانشگاه - موقعیت دانشگاه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور |
- محدودیت جذب نیروی انسانی متخصص. - محدودیت منابع مالی و عدم تناسب بودجه ها با برنامه توسعه ای - فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی -کمبود تجهیزات تولید پایلوت و تجهیزات تولید نیمه صنعتی در مراکز رشد دانشگاه - دوری از پایتخت جهت پیگیری برنامه ها - ارتباط محدود بین بخشی ، بین دانشگاهی و صنعت – دانشگاه |
- حمایت دولت از انتقال فناوری و تولید ثروت بر پایه دانایی - حمایت دانشگاه از توسعه فناوری های نوین - حمایت دانشگاه از تمایز آکادمیک در رشته های حایز اولویت -جایگاه فناوری نانو در ارتقا رفاه و سلامتی جامعه - ارزش افزوده زیاد فراورده های دارویی مبتنی بر فناوری نانو - حمایت ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری از توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه نانوفناوری |
- تغییر اولویت های مربوط به سیاستگذاری های کلان کشوری و دانشگاهی -عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه زیرساخت پژوهش - آشنایی ناکافی محققان با مالکیت معنوی، فعالیت های دانش بنیان و مشکلات اجرایی - مشکلات احتمالی ایمنی و زیست محیطی مرتبط با مداخلات غیراصولی مربوط به آنها - تغییر آیین نامه ها و قوانین ها موثر بر رویکردهای اجرایی و برنامه ریزی ها |
ردیف |
عنوان هدف کلان |
استراتژی |
هدف اختصاصی |
||
S1 |
ارتقا کمی و کیفی مقالات در نظام رتبه بندی و طرح های فناورانه مرکز در حوزه نانوداروها |
S1G1 |
توسعه کمی و کیفی پژوهش های بنیادی - کاربردی و فناورانه در حوزه نانو داروها |
S1G1O1 |
ارتقا کمی و کیفی مقالات نمایه بین المللی مرکز به نحوی که تعداد مقالات سالیانه به میزان 20% افزایش یابد. |
S1G1O2 |
ارزش زایی و حمایت از بومی سازی دانش فنی و توسعه فعالیت های دانش بنیان به نحوی که تعداد طرح ها در طول برنامه به میزان 2 برابر افزایش یابد |
||||
S2 |
ارتقا آموزش پژوهش در حوزه فناوری و انتشار دستاوردهای مربوط به طرحهای اثرگذار |
S2G1 |
ترغیب پژوهشگران به انجام طرح های اثرگذار و دانش بنیان |
S1G2O1 |
ارتقا آموزش پژوهش و توانمند سازی اعضای هیات علمی و پژوهشگران به نحوی که تعداد سمینارها و کارگاه های برگزار شده به میزان سالیانه 20% ارتقا یابد. |
S3 |
توسعه چارت تشکیلاتی هیات علمی و پژوهشگر مرکز |
S3G1 |
توسعه چارت تشکیلاتی هیات علمی و پژوهشگر مرکز |
S1G3O1 |
توسعه چارت نیروی انسانی هیات علمی و پژوهشگر مرکز به نحوی که در پایان برنامه مرکز دارای حداقل 6 نفر عضو هیات علمی و 4 نفر کارشناس پژوهشی باشد. |
S4 |
شبکه سازی و توسعه ارتباطات بین مرکزی و بین المللی |
S4G1 |
شبکه سازی جهت تقویت ارتباط بین مرکزی و بین دانشگاهی |
S1G4O1 |
بین المللی سازی فعالیت های پژوهشی به نحوی که درصد مقالات بین المللی سالیانه 20% افزایش یابد. |
S1G4O2 |
توسعه همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی دانشگاه در قالب راه اندازی پژوهشکده در طول برنامه. |
||||
S5 |
ارتقا فضای فیزیکی، تامین تجهیزات ضروری و استاندارد سازی |
S5G1 |
ارتقا فضای فیزیکی و زیرساخت تجهیزات مرکز |
S1G5O1 |
توسعه زیرساخت های تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوت به نحوی که حداقل 2 دستگاه مورد نیاز در طول برنامه تامین شود. |
S1G5O2 |
استانداردسازی عملیات آزمایشگاهی، الزامات ایمنی و کالیبراسیون تجهیزات هر 3 سال یکبار |